Saturday, 19 May 2012

Olifante en Wit Olifante: Werkskeppingsprojekte


Beide olifante en Wit olifante (geboue) is volop in Afrika... en beide is honger!!

‘n Olifant eet gemiddeld 1 ton per maand. Só druk die indrukwekkende dier plantmateriaal in sy groot gapende keelgat met sy massiewe slurp waarna dit vlugtig verdwyn in sy diep donker verteringskanaal...  Die proses word vinnig herhaal as nog ʼn slurp vol opgeraap en ingesluk word.

As mens in die wildtuin olifante dophou en sien hoe hulle alles in die onmiddellike omgewing opraap en verslind, dan kan jy nie help om met kommer te wonder of daar oor 10 jaar nog kos vir hulle wees om te eet nie...

Die weegskaal voel ongebalanseerd... Dit voel of die olifant se verbruikstempo die plante se vermoë om te vermeerder oorskry. 

Gelukkig vir die olifantspesie, bly hulle op die kontinent Afrika – met lande vol vrugbare grond en ruie bosvelde... Lande waar hulle nie sommer sal honger lei nie.
Dit is die wit olifante waaroor ons meer bekommerd moet wees as die volbloed olifante. Volgens Wikipedia is die term “wit olifant” ʼn idioom vir ʼn waardevolle maar nuttelose item waarvan die eienaar nie ontslae wil raak nie, en die koste van die instandhouding van die item is hoër as die waarde van die nut wat uit die item geput kan word.

Die term is afkomstig van die storie dat die konings in Siam (nou Thailand) daarvan beskuldig was dat hulle ʼn wit olifant aan ander “geskenk” het om sodoende die ontvanger van die item te ruïneer met die instandhoudingskoste van die geskenk. In ʼn moderne konteks is ʼn “wit olifant” ʼn item, besigheidsonderneming, ʼn sentrum ens. wat nie die doel dien wat dit veronderstel is om te dien nie.

Werkskeppingsprojekte: ʼn wit olifant

Een van hierdie “wit olifante” is werkskeppingsprojekte.  Werkskeppingsprojekte word deur baie organisasies te maklik aangepak deur “bleeding heart” individue met hulle eie idees van wat behoeftiges regtig tot onafhanklikheid gaan lei. Hulle dink namens die behoeftiges in wie se naam hulle die projek wil aanpak.

Die natuurlike of volgende stap is dat hulle ʼn gemeenskapsentrum wil begin waarin hierdie werkskeppingsprojekte moet funksioneer. Hoekom wil gemeenskapswerkers altyd ʼn gemeenskapsentrum begin sodra daar van werkskeppingsprojekte gepraat word? Is dit omdat hulle self ʼn ideale milieu soek om in te funksioneer of is dit ʼn onselfsugtige manier om maksimale impak in die gemeenskap te hê?

Tweedens, buiten hierdie gemeenskapsdienaars se eie salarisse en byvoordele wat die eerste groot hap uit die befondser se sak vat, hap die uiters noodsaaklike gemeenskapsentrum ‘n volgende groot gat in die organisasie se begroting.

Die befondser

Kom ons dink ʼn oomblik oor die befondser. Die befondser is iemand wat ʼn gedeelte van sy verdiende inkomste afstaan, soms op ʼn maandelikse basis, met die veronderstelling dat die geld wat hy afstaan direk armoede sal verminder. Hierdie geld is waarskynlik deur hom bewillig na ʼn “nerve toucing” bemarkingsvoorlegging wat armoede vir hom op ʼn baie emosionele wyse uitgewys het.

Die sentrum

Nadat die salarisse en byvoordele van permanente aanstellings van ʼn organisasie se begroting afgetrek is en die gemeenskapsentrum operasioneel is, dan moet die oorhoofse instandhoudingskostes nog in ag geneem word.

O gaats! Nou onthou ons dat daar werkskeppingsprojekte ontwikkel moet word! Afgewaterde werkskeppingsprojekte is dikwels die gevolg hiervan. Die instandhouding van die gemeenskapsentrum en kantore is dikwels die eerste prioriteit. Op die ou einde word poste vir gemeenskapsontwikkelaars geskep en behou, en die werkskeppingsprojekte om die armoede kringloop te verbreek, is nie die fokuspunt nie.

“In die naam van armoede”

Soms kom organisasies weg daarmee om in die naam van armoede eintlik net hulle eie organisasies in stand te hou... En in die land van die blinde word werkskeppingsprojekte begin op grond van “trail & error.”

Interne politiek bly dikwels die nommer een fokuspunt in organisasies, en omdat kennis oor gemeenskapsontwikkelings soms totaal en al ontbreek, is dit makliker om op interne organisasie dinamika, die instandhouding van die organisasie, of bekender terreine soos bemarking te fokus.

Om die onsekerheid en toenemende druk in organisasie te bestuur, word die een prosedure en beleid na die ander saamgestel. Om die beleide en prosedures deur te voer, en te kommunikeer, neem dikwels baie meer tyd as die rede waarom die organisasie oorspronklik tot die lewe geroep is naamlik armoedeverligting. Die gevolg is dat die armes arm bly of armer word en die organisasie goed op dreef is en dikwels baie groei... Maar wat dan van armoede verligting?

Befondsing

Dit is amper jaareinde en potensiële befondsers moet beïndruk word sodat volgende jaar se begroting moet klop. Bemarkers moet uithaal en wys... Waar is die gemeenskapsontwikkelaars met hulle werkskeppingsprojekte?

Jare gaan verby.... en begrotings groei na letterlik miljoene... Die ironie is dat daar steeds geen volhoubare werkskeppingsprojekte in plek is nie...

Vrywilligers word net so afhanklik gemaak soos behoeftiges... En afhanklik gehou van die befondsende organisasie. Befondsing sak weg in die diep put van operasionele kostes.

En nou kyk ons na die organsasie... ʼn wit olifant....ʼn waardevolle maar nuttelose “item” waar die koste van die instandhouding van die “item” hoër as die waarde van die nut wat uit die item geput kan word.

As ons mooi kyk sal ons besef iets is liederlik verkeerd... Hoeveel vohoubare langtermyn oplossings is daar al vir armoede geskep? Armoede het nie nuwe bemarkingsfoefie geword om rykes te laat goed lyk en voel?

Skielik besef ons dat daar is iets liederlik verkeerd! Armoede staan onaangeraak... Dieselfde probleme en dieselfde hartseer gesigte op die agtergrond... ʼn dreigende wit olifant op die voorgrond wat skree: voer my, voer my! ʼn Wit olifant gebou met baie mense... Mense wat in die naam van armoede die geld wat vir die armes bedoel was onderskep het... En die armes afhanklik hou moet voeding en ander voel-goed projekte.

Hoe begin mens ʼn werkskeppingsprojek?

Wat kom eerste: die hoender of die eier?

Wil jy nog informasie op die onderwerp he? Stuur jou vrae aan info@a2bmovement.com

No comments:

Post a Comment